OPIS KIERUNKU
Etnologia i antropologia kulturowa to unikatowe studia i wyjątkowy obszar humanistyki. W centrum jego zainteresowania jest kultura i jej zróżnicowanie na świecie. Przedstawiciele tej nauki rozumieją kulturę szeroko – jako styl życia czy też cechę charakterystyczną człowieka, który kulturę tworzy, a jednocześnie jest przez nią kształtowany.
Etnolodzy i antropolodzy opisują kultury tradycyjne i współczesne. Zgłębiają lokalne i globalne trendy oraz mody kulturowe. Badają społeczności wiejskie i miejskie, dalekie i bliskie, wirtualne i dziejące się w konkretnym „tu i teraz”.
Badania terenowe są charakterystyczną cechą tego kierunku. Wiedza antropologiczna w znacznym stopniu pochodzi z „terenu” – z wywiadów z ludźmi i obserwacji tego, jak żyją – ich społecznych oraz kulturowych praktyk. Dlatego na tym kierunku doskonale odnajdą się osoby ciekawe świata, lubiące poznawać nowych ludzi. Etnograficzne badania terenowe wpisane są w program studiów I i II stopnia. Studenci włączani są w aktualnie realizowane w Instytucie projekty badawcze.
STUDENTKI I STUDENCI UCZĄ SIĘ O:
- Wzorach kulturowych, które kierują ludzkimi działaniami
- Zróżnicowaniu społecznym
- Relacjach między lokalnością i globalnością
- Ochronie i zarządzaniu dziedzictwem kulturowym
- Tradycjach i folklorze (nie tylko ludowym)
- Zwyczajach i rytuałach
- Sztuce nieprofesjonalnej – np. rękodziele ludowym czy miejskim graffiti
- Dynamice przemian krajobrazu kulturowego miast oraz wsi
Studenci realizują projekty badawcze i odbywają praktyki zawodowe we współpracy z naszymi instytucjami partnerskimi. Rozwijają kreatywność, komunikatywność oraz umiejętności samodzielnego projektowania i prowadzenia badań jakościowych, które są wysoko cenione na rynku pracy. Potrafią wykorzystywać swoją wiedzę i zdolności do rozwiązywania konkretnych problemów współczesności.
Wspominaliśmy, że badania terenowe są kluczowe dla tego kierunku. Unikatowość etnologii i antropologii kulturowej polega na wykorzystaniu w pracy cech, takich jak:
- ciekawość świata
- wrażliwość i empatia
- szacunek wobec ludzi, z którymi rozmawiamy – oni uchylają przed nami rąbka swojej intymności i opowiadają o własnym życiu
- dystans wobec własnej kultury i chęć zrozumienia czyjejś
Naukowcy, studentki i studenci tego kierunku badają zagadnienia związane z aktualnymi problemami społecznymi, m.in.:
- Z płcią kulturową (gender), stereotypami czy wykluczeniem społecznym
- Przyglądają się życiu ludzi bezrobotnych czy bezdomnych. Opisują codzienność osób, które borykają się z problemami z płynnością mowy
- Analizują wpływ technologii na kulturę i relacje społeczne
CO JESZCZE ROBIĄ ETNOLODZY?
- Prowadzą badania dotyczące kulturowych wymiarów rewitalizacji miasta i jego zagospodarowania
- Rekonstruują lokalne miejskie historie. Interesuje ich tożsamość dzielnic i osiedli, centrów i peryferii
- Badają różne praktyki użytkowania miasta przez jego mieszkańców. Analizują modele przestrzeni publicznych, strategie zamieszkiwania, sztukę uliczną
- Działają w ramach tzw. action research, czyli starają się tworzyć diagnozy i ekspertyzy, które służą rozwiązywaniu konkretnych problemów społecznych
Etnologia i antropologia kulturowa jest otwarta na inne nauki. Etnologowie współpracują z archeologami współczesności, z którymi badają biografie miejsc związanych z niedawną przeszłością (Archeologia Zbrodni Pomorskiej 1939, Leksykon Archeologii Katyńskiej (1990-2015), Miejsca pamięci i zapomnienia. Badania interdyscyplinarne północnych terenów Jury Krakowsko-Częstochowskiej).
Łódzcy badacze łączą również perspektywy etnografii i botaniki. W ramach badań etnobotanicznych poszukują odpowiedzi na pytanie, jak rdzenne społeczności Ameryki Południowej korzystają z roślin leczniczych i jadalnych.
Naukowcy prowadzą także badania etnograficzne na zlecenie biznesu: zbadali m.in., jak Polacy urządzają wnętrza swoich domów, brali udział w developerskim projekcie rewitalizacji XIX-wiecznego kompleksu fabrycznego (dzisiejsze Monopolis w Łodzi).
Wyniki prowadzonych przez etnologów i antropologów badań znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach życia, m.in. ochronie dziedzictwa kulturowego, polityce społecznej, biznesie, mediach czy sztuce.
CO PO ETNOLOGII I ANTROPOLOGII KULTUROWEJ?
Po studiach etnologicznych i antropologicznych można z powodzeniem szukać zatrudnienia w:
- Instytucjach kultury, takich jak muzea, domy kultury czy galerie
- Jednostkach samorządu i administracji oraz organizacjach pozarządowych zajmujących się m.in. promocją i turystyką, rewitalizacją czy partycypacją społeczną
- Firmach, stowarzyszeniach i fundacjach zajmujących się animacją i zarządzaniem kulturą
- W instytucjach naukowych, agencjach badawczych, ośrodkach badania rynku i opinii publicznej
- Sektorze mediów i w agencjach reklamowych
- Firmach w działach PR, HR i marketingu