IDEA SZKOLEŃ
Zadaniem przyjętego w 2022 r. Planu na rzecz równych szans (GEP) jest promowanie, monitorowanie i ocena równości oraz różnorodności w obrębie wspólnoty akademickiej, a także włączenie tych kwestii do podstawowych zasad funkcjonowania Uniwersytetu Łódzkiego. Jedną z form promowania równości oraz różnorodności jest cykl szkoleń pod wspólna nazwą W drodze do doskonałości i zrównoważonego rozwoju. Od wyzwań dyskryminacji i uprzedzeń do włączenia i różnorodności.
To unikalne doświadczenie, które łączy różnorodne formy edukacji, ciekawe metody nauczania, oraz tematy o istotnym znaczeniu dla społeczności akademickiej i pracowników naszego Uniwersytetu. Oferujemy tradycyjne warsztaty, szkolenia on-line, a także „krótkie formy rozwojowe”. Dzięki temu każdy uczestnik i uczestniczka mogą wybrać sposób rozwoju, który najlepiej odpowiada ich stylowi i celom.
CZEGO DOTYCZĄ SZKOLENIA?
Proponowane tematy szkoleń dotyczą różnych aspektów badania relacji z miejscu pracy, poruszają zagadnienia związane zarówno z trudnymi sytuacjami jak dyskryminacja, przeprowadzają przez sposoby radzenia sobie z wyzwaniami oraz uczą o zmianie organizacyjnej.
W trakcie szkoleń dużą uwagę będziemy poświęcać budowaniu bezpiecznych, satysfakcjonujących relacji w miejscu pracy, zachęcając Państwa do poznania najważniejszych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych, które wpływają na ww. relacje. Będziemy pokazywać użyteczne i efektywne narzędzia i sposoby reagowania, które pozwolą Państwu jeszcze lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach trudnych i konfliktowych, których możecie doświadczyć w pracy.
Nasz cykl szkoleń to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka. Uczestnicy i uczestniczki zdobywają praktyczne umiejętności i strategie, które mogą zastosować w swoim życiu zawodowym i osobistym. To kompleksowe podejście, które zachęca do refleksji, zmiany, i rozwoju osobistego, przyczyniając się do bardziej otwartego, włączającego i zrozumiałego społeczeństwa.
Co miesiąc będziemy informować Państwa o bieżących szkoleniach, zachęcając tym samym do udziału i rozpowszechniania informacji wśród społeczności akademickiej. Możecie Państwo skorzystać z dowolnej liczby szkoleń.
Zapisy na każde szkolenie zamykane są na 4 dni przed wydarzeniem. Na każde szkolenie obowiązują limity miejsc. Po osiągnięciu określonej liczby uczestników formularz zapisu jest zamykany.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
11.03.2024 r./ 9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Mateusz Hauk
Zapisz się na szkolenie
Korzyści z uczestnictwa:
- zwiększenia świadomości odnośnie ważnych mechanizmów psychologicznych wpływających na jakość relacji (w miejscu pracy/nauki i w domu);
- poznanie czynników hamujących otwarty przepływ informacji w miejscu pracy/nauki;
- poznanie sposobów budowania satysfakcjonujących relacji w miejscu pracy/nauki (zarówno w pracy stacjonarnej, jak i zdalnej);
- przyjrzenie się sobie w kontekście relacji z innymi;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami z UŁ.
Program:
- wprowadzenie w koncepcję Analizy Transakcyjnej: najważniejsze potrzeby według Analizy Transakcyjnej, znaki rozpoznania – czym są i jakie są rodzaje znaków rozpoznania;
- mechanizmy psychologiczne dotyczące znaków rozpoznania;
- co robić, aby budować dobre relacje w miejscu pracy/nauki i nie tylko - 10 dobrych praktyk pozwalających na budowanie bardziej opłacalnych i trwałych relacji z innymi;
- autoanaliza i analiza najbliższego otoczenia uczelnianego pod kątem jakości relacji i wymiany znaków rozpoznania;
- ekonomia znaków rozpoznania – dlaczego niekiedy trudno zbudować dobre relacje: zakazy i przekonania dotyczące znaków rozpoznania według Clauda Steinera;
- identyfikacja hamujących przekonań u siebie i innych;
- wymiana pomysłów i doświadczeń związanych z budowaniem satysfakcjonujących relacji.
Prowadzone szkolenie będzie bazować na wybranych elementach Analizy Transakcyjnej, czyli teorii wykorzystywanej do pracy z ludźmi w organizacjach na całym świecie. Dostarcza ona prostych modeli, pozwalających na pogłębione rozumienie siebie i innych oraz wprowadzanie opłacalnych zmian.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie do kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
18.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trener: dr Mateusz Hauk
Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników. -
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
20.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: Olga Zwardoń-Kuchciak
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- zwiększenie świadomości odnośnie ważnych mechanizmów psychologicznych wpływających na jakość relacji;
- poznanie koncepcji gier psychologicznych i trójkąta dramatycznego (jako podstawy konfliktów i trudnych sytuacji);
- przyjrzenie się sobie w kontekście doświadczanych trudności w relacji z innymi (dlaczego niektóre sytuacje ciągle kończą się tak samo);
- wypracowania sposobów na radzenie sobie z trudnościami we współpracy;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami w UŁ.
Program:
- definicja i wyznaczniki gier;
- omówienie gry na przykładzie specjalnie stworzonego casu;
- Trójkąt Dramatyczny i role w grach: Prześladowca, Ratownik, Ofiara – charakterystyka;
- dynamika gier;
- konsekwencje gier: „pozorne korzyści” i przyczyny (dlaczego i po co gramy);
- gry psychologiczne a konflikty, sytuacje trudne i „zrzucanie odpowiedzialności;
- omówienie realnych przypadków (sytuacje trudne w relacjach w środowisku uczelnianym) w odniesieniu do gier psychologicznych;
- sposoby niewchodzenia w gry lub jak najszybszego wychodzenia z gier;
- które gry zauważam w moim najbliższym otoczeniu – analiza gier, w które grają inni, analiza gier, w których uczestniczę.
Prowadzone szkolenie będzie bazować na wybranych elementach Analizy Transakcyjnej, czyli teorii wykorzystywanej do pracy z ludźmi w organizacjach na całym świecie. Dostarcza ona prostych modeli, pozwalających na pogłębione rozumienie siebie i innych oraz wprowadzanie opłacalnych zmian.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
12.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Marta Kucharska-Hauk
Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników. -
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
19.03.2024 r./stacjonarne/ 9:00-15:00/Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Marta Kucharska-Hauk
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- przyjrzenie się sobie w kontekście uczestniczenia w sytuacjach trudnych w relacji z innymi, konfliktach i radzenia sobie z nimi;
- poznanie technik interweniowania w sytuacjach trudnych, napędzających konflikty i spory;
- trening w zakresie narzędzi komunikacji ułatwiających zarządzanie konfliktem i wychodzenie z niego w duchu współpracy (w taki sposób, aby nikt nie był osoba przegraną);
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami z UŁ.
Program:
- jak mogą wyglądać bezpieczne i satysfakcjonujące relacje – Kredo Moich Relacji (Thomas Gordon);
- problem jest tego, kogo boli – jak interweniować w sytuacjach trudnych w oparciu o „Okno Zachowań” (Thomas Gordon);
- siatka stylów budowania relacji – jak zazwyczaj funkcjonujemy w sytuacjach spornych;
- mechanizm projekcji w komunikacji, wpływ na budowanie relacji w sytuacjach trudnych;
- model Stanowisko-Kontekst-Interesy i jego użyteczność w negocjowaniu rozwiązań opłacalnych dla obu stron;
- negocjacje nastawione na współpracę – jak do nich przystępować i jak za ich pomocą wychodzić z sytuacji konfliktowych?
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy):
23.02.2024 r./ 9:30-15:30/ stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/ trenerka: dr Mateusz Hauk
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej;
- zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie najważniejszych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych, które zachodzą w relacjach Przełożony_Przełożona – Podwładny_Podwładna;
- zwiększenie wiedzy i świadomości na temat wagi stawiania oczekiwań w kontekście zarządzania, w tym wspierania równości i różnorodności;
- poznanie i przećwiczenie praktycznych narzędzi liderskich pomocnych w określeniu i komunikowaniu oczekiwań;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- opłacalny ciąg interwencji liderskich budujących samodzielność i odpowiedzialność Pracowników_Pracowniczek – od stawiania oczekiwań do egzekwowania;
- psychologiczne mechanizmy komunikacji w roli lidera_liderki wzmacniające zaufanie i współpracę: mechanizm (negatywnych) projekcji i jego wpływ na nasze postrzeganie;
- jak stawiać i komunikować oczekiwania szefowskie;
- model „podwójnych oczekiwań” – dlaczego warto określić granice akceptacji i obszary preferencji;
- algorytm stawiania oczekiwań („expose” szefowskie), trening w zakresie stawiania oczekiwań;
- algorytm kontraktowania (umawianie się na standardy współpracy), trening w zakresie kontraktowania.
Kiedy i dla kogo?
Termin kolejnego szkolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej;
- zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym przekazywania i przyjmowania informacji zwrotnej (zwłaszcza tej krytycznej);
- poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na przekazywanie informacji zwrotnej;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- dlaczego tak trudno dawać konstruktywny feedback;
- opory nadawcy przed daniem krytycznej informacji zwrotnej;
- trudne reakcje innych na krytyczny feedback – jak radzić sobie ze złością i oporem współpracowników_współpracowniczek;
- pułapki i błędy związane z feedbackiem – jak unikać barier komunikacyjnych;
- feedback w duchu „Radykalnej Szczerości” – jak nie wpadać w rujnującą empatię i nieprzyjemną agresję;
- podstawy dobrego feedbacku: komunikat Ty versus Komunikat Ja/model FUKO jako punkt wyjścia pod wzmacniającą i krytyczną informację zwrotną/ budowanie gruntu pod odbiór krytycznej informacji zwrotnej/ radzenie sobie z emocjami rozmówcy podczas trudnych informacji zwrotnych.
Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy)
Czas trwania szkolenia: 7 godzin
Forma szkolenia: stacjonarne
Kiedy i dla kogo?
Terminy szkolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej;
- zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym prowadzenia rozmowy o problemie i kontraktowania ustaleń;
- poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na prowadzenie rozmowy o powtarzających się problemach;
- poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na kontraktowanie ustaleń;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- dlaczego współpracownicy_współpracowniczki nie zawsze trzymają się standardów i nie zawsze spełniają oczekiwania – najczęstsze przyczyny;
- dlaczego warto szukać przyczyn zachowań łamiących standardy - praktyczne zastosowanie filozofii „szukaj przyczyn, a nie winnego”;
- rozmowa o problemie, czyli diagnoza przyczyn trudności i kontraktowania nowych rozwiązań;
- jak efektywnie kontraktować ustalenia ze współpracownikami_współpracowniczkami?
Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy)
Czas trwania szkolenia: 7 godzin
Forma szkolenia: stacjonarne
Kiedy i dla kogo?
Terminy szkolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej;
- zwiększenie wiedzy i świadomości odnośnie mechanizmów psychologicznych zachodzących w trakcie egzekwowania, w tym w trakcie sankcjonowania i dyscyplinowania;
- poznanie i przećwiczenie praktycznych sposobów i narzędzi na prowadzenie rozmowy dyscyplinującej;
- poznanie praktycznych sposobów na radzenie sobie z oporem i emocjonalnymi reakcjami pracowników_pracowniczek;
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- czy sankcjonowanie i dyscyplinowanie ma sens – możliwe konsekwencje zastosowania sankcji, sankcje formalne versus nieformalne;
- jak i kiedy wprowadzać sankcje, tak aby uniknąć zachowań odwetowych ze strony współpracowników_współpracowniczek?
- proponowanie pomocy i kontraktowanie rozwiązań w trakcie wdrażania sankcji;
- rozmowa dyscyplinująca (plan naprawczy) jako ostatnie narzędzie egzekwowania.
Adresaci i adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy)
Czas trwania szkolenia: 7 godzin
Forma szkolenia: stacjonarne
Kiedy i dla kogo?
Termin kolejnego szkolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- wzmocnienie się w roli lidera_liderki w rzeczywistości akademickiej,
- zwiększenie wiedzy i świadomości na temat ważnych mechanizmów psychologicznych i komunikacyjnych zachodzących w relacji Przełożony_Przełożona – Podwładny_Podwładna
- rozwój osobisty,
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- dlaczego przypisujemy innym negatywne intencje (motywy) działania i jak wpływa to na nasze relacje – o mechanizmie negatywnych projekcji
- jak minimalizować ryzyko negatywnych projekcji i tworzyć grunt pod dobre rozmowy: ujawnianie intencji i „ludzkiej twarzy”
- im więcej wiemy o sobie, tym mniejsze pole do domysłów – o potrzebie ujawniania siebie i rozmawiania o tym, co ważne w naszych relacjach
- jak wzmacniać otwartość w relacji – modelowanie i reguła wzajemności w relacjach służbowych
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
15.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/ trenerka: dr Karolina Kossakowska
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
15.03.2024 r./8:30-14:30/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska
Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.
Korzyści:
- budowanie i rozwijanie wiedzy, poszerzanie świadomości na temat work-life balance (WLB) i innych koncepcji związanych z integracją różnych sfer życia;
- skupienie się na zrozumieniu wzajemnych relacji między poszczególnymi obszarami naszej aktywności (praca, rodzina, znajomi, rozrywka, duchowość, zdrowie etc. – konflikt i facylitacja);
- autorefleksja na temat własnego funkcjonowania w różnych rolach życiowych;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami.
Program:
- wprowadzenie w koncepcję work-life balance: sposoby definiowania, krytyka, koncepcje alternatywne;
- konfliktowe i facylitujące (wspierające) interakcje między dominującymi obszarami życia;
- uwarunkowania indywidualnej równowagi między pracą a życiem prywatnym;
- model wymagań i zasobów pracy Bakkera i Demerouti i jego użyteczność dla oceny oczekiwań i możliwości;
- integracja ról życiowych na różnych etapach życia – czy płeć ma znaczenie dla jej kształtowania?
- wyzwania na drodze do WLB na uniwersytecie dla osób na różnych szczeblach kariery naukowej, administracyjnej i studenckiej;
- jak się nie potknąć o kamienie, czyli dobre praktyki w budowaniu satysfakcjonujących relacji między poszczególnymi sferami życia.
Warsztat daje możliwość uzyskania wiedzy o koncepcji work-life balance oraz zrozumienia tego, jak życie rodzinne i zawodowe/studenckie na uczelni mogą wzajemnie się przenikać. Pozwala na autorefleksję w zakresie własnego funkcjonowania na uniwersytecie i poza nim. Jest on skierowany także do studentów chcących dowiedzieć się więcej na temat możliwości efektywnego łączenia różnych sfer życia.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry badawczej i dydaktycznej
01.03.2024 r. 8:30-14:30/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- poznanie przydatnych narzędzi i metod odnoszących się do work-life balance: kontrakty, asertywna prośba, asertywna odmowa;
- trening i doskonalenie poznanych narzędzi i metod w realnych sytuacjach uczestników;
- analiza sposobów zawierania kontraktów przydatnych w uzyskaniu właściwej równowagi między sferą zawodową i pozazawodową;
- wymiana pomysłów na użyteczne sposoby radzenia sobie z przeciążeniem i zmniejszania wymagań wynikających z wielu ról;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami.
Program:
- dlaczego warto rozmawiać i umawiać się na różne rzeczy - rola kontraktowania w. procesie balansowania między życiem prywatnym a zawodowym;
- kontrakt w ujęciu teorii Erica Berne'a;
- jak efektywnie się dogadać - zasady dobrego kontraktu;
- rola asertywności w odniesieniu do relacji między życiem prywatnym a zawodowym;
- zasady asertywnego formułowania próśb;
- algorytm asertywnej odmowy;
- trening w zakresie asertywności i kontraktowania w sytuacji zaburzonej równowagi między różnymi domenami życia.
Warsztat daje możliwość nabycia wiedzy i wykorzystania w praktyce uniwersyteckiej idei kontraktowania. Pozwala zbudować kompetencje w zakresie asertywności i stawiania granic w odniesieniu do sytuacji społecznych przekraczających nasze możliwości lub wykraczających poza naszą gotowość do podejmowania działań w określonym charakterze.
Adresaci/adresatki: kadra zarządzająca, pracownicy badawczy, badawczo-dydaktyczni, dydaktyczni, kadra administracyjna, doktoranci, studenci
Czas trwania szkolenia: 6 lub 7 godzin
Forma szkolenia: stacjonarne
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry badawczej i dydaktycznej
01.03.2024 r./09:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Karolina Kossakowska
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- zwiększenie wiedzy i świadomości na temat zjawisk agresji, mobbingu i molestowania seksualnego w miejscu pracy i nauki;
- koncentracja na zrozumieniu cech, definicji i konsekwencji (zarówno dla jednostki, jak i szerszego środowiska społecznego i organizacyjnego) wyżej wymienionych zjawisk;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami.
Program:
- jakie zagrożenia psychospołeczne dostrzegamy w środowisku akademickim – różnicowanie pojęć agresji, przemocy, dyskryminacji, molestowania seksualnego, podstawowe typologie;
- przyczyny i czynniki ryzyka niewłaściwych zachowań w miejscu pracy i nauki: społeczne, ekonomiczne, organizacyjne – perspektywa sprawcy i ofiary;
- różnice kulturowe i płciowe a zachowania agresywne;
- konsekwencje oddziaływania psychospołecznych zagrożeń na uniwersytecie.
Warsztat ma charakter wprowadzenia teoretycznego w problematykę zróżnicowanych form agresji i ich skutków dla funkcjonowania akademickiego. Jego celem jest budowanie świadomości i wrażliwości na działania agresywne na uczelni oraz dyskusja z uczestnikami na temat ich doświadczeń w tym obszarze.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie do kadry badawczej i dydaktycznej
08.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Karolina Kossakowska
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
12.03.2024 r./8:30-14:30/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
22.03.2024 r./8:30-14:30/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Paulina Szymańska
Zapisy na szkolenie zostały zamknięte, gdyż grupa osiągnęła maksymalną liczbę uczestników.
Korzyści:
- zapoznanie z problematyką komunikacji bez przemocy;
- poznanie przydatnych narzędzi i metod reagowania na niewłaściwe zachowania na uniwersytecie: istota adekwatnej informacji zwrotnej (feedback) i stawiania granic;
- trening i doskonalenie poznanych form reagowania w realnych, trudnych sytuacjach uczestników;
- analiza roli emocji w procesie komunikacji;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi osobami ze społeczności UŁ: badaczami_kami, nauczycielami_kami, doktorantami_tkami, studentami_kami.
Program:
- idea komunikacji bez przemocy (Marshall B. Rosenberg);
- dawanie informacji zwrotnej w sytuacji przekraczania granic psychicznych i fizycznych – wyzwania i możliwości z perspektywy świadka i ofiary;
- czy da się obserwować i nie oceniać – wyrażanie własnych poglądów bez oceny zachowania innych;
- komunikat Ja vs. Ty – podstawowe różnice i konsekwencje dla relacji społecznych;
- jak wyrażać sprzeciw wobec przemocy i innych niewłaściwych zachowań – model informacji zwrotnej FUKO;
- dlaczego warto rozpoznawać i korzystać z emocji w sytuacji trudnej;
- co może być naszym zapleczem w środowisku akademickim - Procedura antydyskryminacyjna i antymobbingowa na UŁ.
Ideą warsztatu jest pokazanie sposobów sprzeciwiania się niewłaściwym zachowaniom w środowisku uniwersyteckim zarówno w kontekście relacji z przełożonymi, kolegami i koleżankami, ale także na relacji linii wykładowca_czyni – student_ka z uwzględnieniem koncepcji komunikacji bez przemocy Marshalla Rosenberga.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
05.03.2024 r./9:00-15:00/stacjonarne: Instytut Psychologii UŁ/trenerka: dr Marta Kucharska-Hauk
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- zwiększenie wiedzy, świadomości i poczucia współodpowiedzialności za wdrażanie i zakorzenianie kultury różnorodności w instytucjach szkolnictwa wyższego;
- zwiększenie świadomości na temat mechanizmów psychologicznych wpływających na uprzedzenia i dyskryminację;
- odkrywanie i doświadczanie narzędzi oraz metod wspierających różnorodność i inkluzję;
- poznanie i wymiana sposobów oraz dobrych praktyk sprzyjających wdrażaniu kultury różnorodności i włączania w instytucjach szkolnictwa wyższego i innych organizacjach;
- wypracowanie sposobów sprzyjających różnorodności i włączeniu w UŁ;
- rozwój osobisty;
- wymiana doświadczeń z innymi pracownikami UŁ.
Program:
- wprowadzenie w tematykę DEI – różnorodności, równości i inkluzji;
- różnorodność niejedno ma imię… – o kategoriach i typach różnorodności;
- różnorodność i włączanie w Uniwersytecie (główne założenia, korzyści w wyzwania wynikające z różnorodności w organizacji, włączanie grup podatnych na wykluczenie: kobiety, osoby neuroróżnorodne, LGBTQIA, migranci, etc.)
- autoanaliza i analiza otoczenia zawodowego w kontekście poszanowania i doceniania różnorodności;
- psychospołeczne mechanizmy zachowań dyskryminacyjnych – błędy poznawcze, stereotypy i uprzedzenia;
- ocena własnych postaw wobec mniejszości i osób odmiennych od siebie;
- identyfikacja własnych zachowań przyczyniających się do dyskryminacji;
- różnorodność i inkluzja w badaniach i nauczaniu;
- budowanie kultury inkluzywnej – UŁ jako organizacja otwartych drzwi;
- zarządzanie różnorodnością w organizacjach;
- opłacalne techniki i narzędzia do zwiększania świadomości indywidualnej jak i grupowej
- dobre praktyki – wymiana pomysłów i doświadczeń związanych z budowaniem uczelni otwartych drzwi.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry zarządzającej wyższego szczebla; kadry zarządzającej niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadry badawczej i dydaktycznej; kadry administracyjnej
22.03.2024 r./online/9:00-12:00/trenerka: dr Agata Rudnicka
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- poznanie znaczenia równości płci w UE;
- zrozumienie istoty Planu na rzecz równości płci w uczelni;
- umiejętność wyznaczania priorytetów dla projektowania GEP w uczelni;
- świadomość konsekwencji wdrożenia GEP w środowisku akademickim;
- umiejętność definiowania roli interesariuszy w procesie projektowania i wdrażania GEPu.
Program:
- idea równości płci - regulacje europejskie i prawo krajowe;
- od danych statystycznych do działań organizacyjnych;
- równość płci w środowisku akademickim;
- idea Planów na rzecz równości płci - strategiczne narzędzie wspierania równości płci i różnorodności na uczelni;
- rola integracji GEP z misją, wizją i strategią uczelni;
- GEP krok po kroku;
- wyzwania, ryzyka i możliwe opory wobec wdrażania GEP;
- rola i obowiązki różnych jednostek i interesariuszy.
W czasie spotkania przedstawione zostaną kluczowe elementy związane z projektowaniem i wdrażaniem planów w uczelni ze szczególnym uwzględnieniem aspektów teoretycznych.
Kiedy i dla kogo?
Termin kolejnego szkolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- umiejętność skutecznego wdrażania GEP;
- zdolność do projektowania, wdrażania i monitorowania wskaźników GEP;
- znajomość cyklu PDCA w tworzeniu i wdrażaniu GEP;
- świadomość czynników sukcesu dla GEP;
- umiejętność integrowania komunikacji o GEP w strategii komunikacji uczelni;
- znajomość roli interesariuszy w tworzeniu i wdrażaniu GEPu.
Program:
- jak uczynić plan na rzecz równości szans strategicznym narzędziem zwiększania równości płci?
- dobre praktyki wdrożeniowe;
- analiza szans i ryzyk dla wdrożenia GEP w uczelni;
- przejście z GEP 1.0 do GEP 2.0;
- czynniki sukcesu dla wdrożenia GEP;
- zaangażowanie interesariuszy (współtworzenie dokumentu);
- komunikowanie i upowszechnianie działań na rzecz równości płci;
- mierzenie postępów;
- jakość GEP;
- plan ciągłego doskonalenia.
Szkolenie adresowane jest do osób odpowiedzialnych za wdrożenie planów na rzecz równości płci zarówno zarządzających tym obszarem jak również osób z administracji, które wspierają realizację procesu.
Adresaci/adresatki: kadra zarządzająca wyższego szczebla; kadra zarządzająca niższego szczebla (dyrektorzy i kierownicy); kadra administracyjna
Czas trwania szkolenia: 7 godzin
Forma szkolenia: stacjonarne
Kiedy i dla kogo?
Termin kolejnego skzolenia podamy wkrótce.
Korzyści:
- poznanie roli zarządzania różnorodnością na uczelni wyższej;
- umiejętność wdrażania założeń zarządzania różnorodnością do różnych obszarów funkcjonowania uczelni;
- znajomość regulacji i dobrych praktyk w obszarze zarządzania różnorodnością;
- poznanie dokumentów takich jak polityka i strategia różnorodności i włączenia jako dokumentów porządkujących zagadnienia organizacyjne.
Program:
- rola różnorodności i włączenia:
- prawa człowieka i ich wpływ na zarządzanie uczelnią;
- intersekcjonalność w działaniach na rzecz różnorodności;
- dlaczego różnorodność i włączenie są ważne na uczelni? - jak zacząć praktykować zarządzanie różnorodnością?
- różnorodność w procesach zarządzania uczelnią;
- ustalanie priorytetów;
- komunikowanie o różnorodności. - polityka i strategia różnorodności i włączenia:
- kluczowe obszary;
- ustalanie wskaźników;
- monitorowanie działań.
Warsztat obejmuje podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem różnorodnością i włączaniem, W czasie spotkania osoby uczestniczące będą miały możliwość poznania kluczowych obszarów zarządzania uczelnią z perspektywy różnorodności i włączenia.
Kiedy i dla kogo?
-
Szkolenie dla kadry badawczej i dydaktycznej
14.03.2024 r./9:00-15:00/online/trenerka: dr Agata Rudnicka
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla kadry badawczej i dydaktycznej
18.03.2024 r./10:00-14:00/online/trener: dr hab. Janusz Reichel
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
28.03.2024 r./9:00-13:00/online/trenerka: dr Agata Rudnicka
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- poznanie istoty dyskryminacji, jej rodzajów i przejawów w organizacji;
- zrozumienie wyzwań i kosztów związanych z pojawianiem się negatywnych zjawisk w organizacji;
- umiejętność definiowania sytuacji dyskryminacyjnych i ukrytych uprzedzeń oraz ich eliminowania;
- zwiększenie świadomości mechanizmów stojących u podstaw dyskryminacji, uprzedzeń i stereotypów i możliwości ich przerywania;
- umiejętność rozpoznania niewłaściwych zachowań w organizacji.
Program:
- kwestia dyskryminacji i konsekwencje bycia dotkniętym dyskryminacją;
- rodzaje nieodpowiednich zachowań w miejscu pracy;
- łańcuch dyskryminacji;
- stereotypy i uprzedzenia - czynniki powstawania, mechanizmy i przykłady;
- koszty niewłaściwych zachowań w miejscu pracy;
- nieuświadomione uprzedzenia w miejscu pracy;
- przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w miejscu pracy.
Warsztat ukierunkowany jest na praktykę. W czasie spotkania osoby uczestniczące poznają mechanizmy towarzyszące powstawaniu stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji a także błędów poznawczych. Tematyka wyzwań organizacyjnych będzie punktem wyjścia do omówienia wybranych sposobów eliminowania tych negatywnych zjawisk z organizacji oraz budowania organizacji szanujących prawa człowieka.
Kiedy i dla kogo?
- Szkolenie dla osób pracujących w Centrum Nauki oraz wydziałowych biurach ds. projektów; kadry zarządzającej
28.02.2024 r./ 09:00-13:00/ online/ trenerka: dr Aleksandra Różalska
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla kadry badawczej i dydaktycznej
05.03.2024 r./9:00-13:00/online/trenerka: dr Aleksandra Różalska
Zapisz się na szkolenie -
Szkolenie dla studiujących i doktoryzujących się
19.03.2024 r./9:00-13:00/online/trenerka: dr Aleksandra Różalska
Zapisz się na szkolenie
Korzyści:
- poznanie naukowego rozumienia terminów: płeć społeczno-kulturowa, różnorodność, intersekcjonalność, mainstreaming, perspektywa włączająca i wrażliwa na różnice;
- odpowiedź na pytanie, dlaczego włączanie kontekstu różnorodności i wielokulturowości w badaniach naukowych (np. pracach dyplomowych) jest ważna i potrzebna;
- praca z narzędziem "koło uprzywilejowania i władzy" (wheel of privilege and power) - autorefleksja nad własnym usytuowaniem społecznym, ekonomicznym i kulturowym;
- refleksja nad tym, jak przygotować pracę dyplomową albo innego rodzaju pracę akademicką w sposób wrażliwy na różnice;
- zapoznanie się z gender/diversity impact assessment - jak krok po kroku wykorzystać to narzędzie w studenckiej pracy badawczej czy zawodowej;
- wymiana doświadczeń z osobami zainteresowanymi problematyką wykluczenia i działaniami antydyskryminacyjnymi.
Program:
- gender/diversity mainstreaming w życiu codziennym i w nauce;
- znaczenie perspektywy płci w nauce - krótkie wprowadzenie do problematyki;
- intersekcjonalność w badaniach i w uniwersytecie - czym jest intersekcjonalna akademia;
- „koło uprzywilejowania i władzy" jako narzędzie rozmowy o wykluczeniu i nakładających się procesach dyskryminacji;
- GIA (Gender Impact Assessment) - narzędzie ułatwiające włączenie perspektywy płci i różnorodności do badań naukowych i prac dyplomowych.
Warsztat ma na celu pokazanie, w jaki sposób można włączać perspektywę płci, różnorodności i intersekcjonalności w działania na uczelni, a przede wszystkim w badania naukowe (bez względu na dyscyplinę naukową). Ma charakter praktyczny polegający na zaznajomieniu osób uczestniczących z konkretnymi narzędziami (wypracowanymi w ramach międzynarodowych projektów badawczych) służącymi ocenie wpływu płci w planowaniu badań. Wprowadza także w problematykę gender mainstreamingu i intersekcjonalności, jak również wyjaśnia wymogi Komisji Europejskiej w tym względzie podczas aplikowania o środki finansowe.
Asystentka w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów, współpracuje z Ośrodkiem Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje w obszarze interdyscyplinarnych studiów genderowych. Współredaktorka tomu poświęconego tematyce gender w życiu społecznym i kulturze. Uczestniczka kilkudziesięciu konferencji i warsztatów naukowych w kraju i zagranicą. Badaczka, wykładowczyni i członkini zarządu w międzynarodowych projektach naukowych (np. UPGEM, WS Debate, ACT, INSPIRE) i dydaktycznych (np. GEMMA, InterGender).
Doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii UŁ, trener biznesu i umiejętności interpersonalnych. Specjalizuje się w rozwoju umiejętności szefowskich i menedżerskich, budowaniu i usprawnianiu pracy zespołów, zarządzaniu emocjami w pracy menedżera, pomocy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji i wdrażaniu zmian, facylitacji i moderacji, działaniach ukierunkowanych na poprawę relacji w miejscu pracy (zarówno w otoczeniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym organizacji) przy równoczesnym zwiększaniu efektywności.
Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiuntka Zakładzie Psychologii Klinicznej i Psychopatologii w Instytucie Psychologii UŁ, psycholożka, trenerka umiejętności interpersonalnych. Uczestniczka europejskich projektów badawczych i edukacyjnych związanych z dobrostanem psychicznym dzieci, młodzieży i dorosłych, gdzie była współautorką interaktywnych materiałów szkoleniowych dla edukatorów, mających na celu kształtowanie i rozwijanie kompetencji interpersonalnych wspierających szeroko rozumiany dobrostan psychiczny.
Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunktka Zakładzie Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną w Instytucie Psychologii UŁ, trenerka umiejętności interpersonalnych od 2010 roku. Współtwórczyni merytoryczna platform e-learningowych i e-coachigowych. Projektuje i realizuje programy szkoleniowe, dydaktyczne oraz gry symulacyjne w biznesie i edukacji. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu współpracy i efektywności osobistej, komunikacji i asertywności, różnorodności i inkluzywności, regulacji emocji i zarządzania stresem oraz wspierania dobrostanu. Członkini zespołu projektowego RESET.
Doktor habilitowany w naukach o zarządzaniu i jakości. Zajmuje się społecznymi i środowiskowymi aspektami zarządzania, społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw (CSR), etyką biznesu, zarządzaniem środowiskowym oraz problematyką rozwoju zrównoważonego; osobnym obszarem jego zainteresowania i działalności praktycznej jest zarządzanie organizacjami pozarządowymi oraz w sektorze przedsiębiorczości społecznej. Jest autorem, współautorem i redaktorem kilku książek, oraz autorem ponad 100 artykułów naukowych i popularnonaukowych.
Doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, magistra stosunków międzynarodowych (studia amerykanistyczne), adiunkta w Katedrze Badań Kulturowych Wydziału Filologicznego, kierowniczka Ośrodka Naukowo-Badawczego Problematyki Kobiet UŁ, ekspertka w dziedzinie gender studies, kierowniczka międzynarodowych projektów badawczych RESET (Horyzont 2020) i FEAST (Horyzont Europa) oraz studiów magisterskich GEMMA (Erasmus Mundus), wykonawczyni w projekcie MiEN “Teatralne dziedzictwo polskich migrantów. Interdyscyplinarne badania kultury polskiej za granicą”.
Od 15 lat zawodowo zajmuje się problematyką społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonego. Doktor nauk ekonomicznych. Od początku swojej aktywności zawodowej zajmuje się edukacją i promocją zrównoważonego rozwoju i CSR. Związana z Wydziałem Zarządzania UŁ. Ekspertka Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskiego Instytutu Praw Człowieka i Biznesu, Członkini Rady Naukowej Centrum Innowacji Społecznych UŁ oraz Rady Programowej Centrum Studiów Zrównoważonego Rozwoju UŁ. W latach 2010-2021 prezeska Fundacji CSR Impact. W latach 2018-2020 Pełnomocniczka Rektora UŁ ds. społecznej odpowiedzialności uczelni. Zaangażowana społecznie w działania na rzecz upowszechniania CSR m.in. w ramach Fashion Revolution Poland, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego (praca nad standardem ISO 26000, koordynacja działań związanych z publikacją ISO 20400), Ministerstwa Gospodarki (od 2009 do teraz, w ramach członkostwa i przewodniczenia grupom roboczym. Głównymi obszarami jej zainteresowań są: strategiczne podejście do społecznej odpowiedzialności, zrównoważone modele biznesowe, problematyka rozwoju zrównoważonego i odpowiedzialności w łańcuchach dostaw oraz kwestie związane z edukacją na rzecz CSR i rozwoju zrównoważonego a także przedsiębiorczość społeczna. Szczególnie bliska jest jej problematyka mody zrównoważonej i odpowiedzialnej. Członkini zespołów realizujących międzynarodowe projekty edukacyjne i badawcze. Uczestniczka wielu konferencji naukowych i branżowych poświęconych problematyce zrównoważonego rozwoju, CSR i łańcucha dostaw. Prelegentka i moderatorka na wydarzeniach poświęconych problematyce zrównoważonego rozwoju. Współpracuje z przedstawicielkami i przedstawicielami różnych sektorów wspierając je w zmianie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Certyfikowana trenerka, menadżerka projektów, tutorka, mediatorka. Nieustannie pracuje nad doskonaleniem kompetencji szkoleniowych poprzez udział w licznych kursach i szkoleniach. Pasjonatka metody Design Thinking. Została wyróżniona jako jedna z kobiet polskiego CSRu przez FOB (2013) oraz jedna z 25 Liderek Zrównoważonego Rozwoju przez Forbes Women (2021).
Doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunktka i zastępczyni dyrektora w Instytucie Psychologii UŁ Aktualnie związana zawodowo z Zakładem Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną, gdzie pracuje dydaktycznie oraz prowadzi badania naukowe, głównie dotyczące różnych aspektów życia rodzinnego. Doświadczenie praktyczne zdobywała udzielając wsparcia psychologicznego oraz prowadząc warsztaty i treningi dla różnych grup wiekowych m.in. z zakresu akceptacji, tolerancji, problematyki wartości, wzorów i autorytetów czy też konfliktów rodzinnych. Uczestniczka europejskich projektów badawczych i edukacyjnych związanych z redukcją stresu i edukacją włączającą, gdzie była współautorką interaktywnych gier i materiałów szkoleniowych dla edukatorów, pomagających promować włączenie w różnych obszarach w oparciu o równość płci i dywersyfikację kontekstu społeczno-kulturowego. Aktualnie członkini zespołu projektowego RESET.
Asystentka w Zakładzie Psychologii Pracy, Organizacji i Doradztwa Kariery w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego, psycholożka, trenerka biznesu i umiejętności interpersonalnych. W pracy badawczej podejmuje zagadnienie rozwoju kapitału psychologicznego w kontekście efektywności zawodowej pracowników i budowania dobrostanu. Członkini zespołu projektowego GIG-OSH, wykonawczyni w projekcie RESET. W pracy trenerskiej specjalizuje się w rozwoju umiejętności psychospołecznych związanych z regulacją emocji i napięcia, komunikacją, budowaniem relacji i dobrostanu w miejscu pracy i poza nim.
KONTAKT
Jeśli macie Państwo pytania związane ze szkoleniami w ramach GEP zapraszamy do kontaktu mailowego z:
- koordynatorką projektu dr Aleksandrą Różalską - aleksandra.rozalska@uni.lodz.pl lub
- koordynatorką szkoleń dr Agatą Rudnicką-Reichel - agata.rudnicka@uni.lodz.pl