PROFIL PRACOWNIKA: Anna Banach
Anna Banach
e-mail: anna.banach@edu.uni.lodz.pl
PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE
CZYM SIĘ ZAJMUJĘ
Doktorantka w Katedrze Dramatu i Teatru
BIOGRAM
Absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego (2000), Podyplomowych Studiów "Wiedza o kulturze i literaturze współczesnej" w Akademii Świętokrzyskiej (2006) oraz Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2013). Dyplomowana instruktorka tańca współczesnego Narodowego Centrum Kultury (2009). Specjalizuje się w historii tańca XX i XXI wieku. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 i 2020 roku w dziedzinie taniec oraz animacja i edukacja kulturalna. Członkini Polskiego Forum Choreologicznego oraz Stowarzyszenia Forum Środowisk Sztuki Tańca. Członkini Rady Redakcyjnej Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, redaktorka magazynu "Taniec".
ZAINTERESOWANIA
- historia, teoria i krytyka tańca
- genealogia tańca współczesnego w Polsce i na świecie
- polskie festiwale tańca
- relacje tańca i choreografii z innymi dziedzinami sztuki
- historia sztuki
OSIĄGNIECIA
Prace badawcze:
1) Znaczenie tradycyjnej kultury i folkloru w kształtowaniu się współczesnego teatru tańca w Polsce, praca badawcza powstała w ramach IV edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca „Muzyczne białe plamy”, IMiT, Warszawa 2016, https://nimit.pl/wp-content/uploads/files/Anna B...,
Publikacje książkowe (redakcja, rozdział):
1) Taniec współczesny w Polsce w II połowie XX wieku, red. A. Banach, J. Grzybowski, S. Nieśpiałowska-Owczarek, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź 2017,
2) Warszawska edukacja taneczna poza instytucjami, (w:) Taniec w Warszawie - społeczeństwo, edukacja, kultura, red. H.Raszewska-Kursa, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Warszawa 2018, http://perform.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/S...,
3) O wszechstronnym wykorzystaniu kontakt improwizacji w spektaklach polskich choreografów na wybranych przykładach - Witold Jurewicz, Jacek Owczarek, Iwona Olszowska, Paweł Konior, Paulina Święcańska, Michał Ratajski, (w:) Kontakt improwizacja w Polsce, red. S. Nieśpiałowska-Owczarek, P. Święcańska, Fundacja Artystyczna PERFORM, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Instytut Muzyki i Tańca, Łódź 2019.
Wybrane artykuły naukowe i recenzje:
1) "Poruszone ciała" - wokół wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi, taniecPOLSKA.pl, 09.05.2017, https://taniecpolska.pl/krytyka/poruszone-ciala-wo...,
2) Odkrywanie nowych terytoriów choreografii - relacja z konferencji "Taniec i Awangarda w Europie Środkowo-Wschodniej. Terytoria-źródła-biografie", taniecPOLSKA.pl, 09.02.2018, https://taniecpolska.pl/krytyka/odkrywanie-nowych-...,
3) Czułość i wszystko to, co z niej wyrasta - "Kontakthof" na 25. MSTT w Lublinie, taniecPOLSKA.pl, 03.12.2021, https://taniecpolska.pl/krytyka/czulosc-i-wszystko...,
Projekty edukacyjne i artystyczne:
1) Tanecznik - interaktywny przewodnik po historii tańca dla dzieci i młodzieży (2021),
2) Ciekawa sz(t)uka tańca - projekt łączący program edukacyjny z video-artem (Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, 2022),
3) Laboratoria Choreograficzne - wymiana metod pracy twórczej z udziałem polskich choreografów oraz teoretyczek i badaczek tańca; e-book przeznaczony dla uczelni ze specjalnościami choreograficznymi (Przestrzenie Sztuki Białystok-Łódź-Lublin, 2022).
KONTAKT I DYŻURY
Pomorska 171/173 90-236 Łódź