Tegoroczna międzynarodowa edycja odbędzie się w dniach 25-31.10.2021 r., a pod jej hasłem "It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity" kryją się zagadnienia związane z budowaniem równości w dostępie do otwartych zasobów - równości niezależnej od płci, pochodzenia etnicznego czy miejsca zamieszkania.
W Bibliotece UŁ w ramach obchodów tego wydarzenia organizujemy cykl warsztatów online, na które można się już rejestrować.
Warsztaty dla pracowników naukowych i doktorantów UŁ:
Dane badawcze (26.10.2021, g. 11.00–12.30): otwarte dane, przechowywanie i udostępnianie danych, zarządzanie danymi, Plan Zarządzania Danymi, repozytorium Most Danych.
Prowadząca: Magdalena Szuflita-Żurawska (Politechnika Gdańska).
Programy publikowania otwartego Wirtualnej Biblioteki Nauki (27.10.2021, g. 10.00–11.00): szkolenie dla badaczy chcących publikować wyniki swoich badań w najlepszych czasopismach w ramach podpisanych przez UŁ umów z wydawcami (Elsevier, Springer, CUP, Emerald i in.).
Prowadzący: Paweł Grochowski (ICM UW).
ScienceDirect, Scopus i SciVal jako elementy wspierające naukę (29.10.2021, g. 9.30–11.00): narzędzia Elsevier dostępne w ramach licencji krajowej za pośrednictwem WBN.
Prowadzący: Paulina Milewska i Bartłomiej Więckowski (Elsevier).
Warsztaty dla pracowników dydaktycznych, doktorantów i studentów UŁ:
Otwarte zasoby edukacyjne (28.10.2021, g. 10.00–11.00): prawo autorskie dla nauczycieli, dozwolony użytek, wolne licencje, otwarte zasoby edukacyjne, narzędzia online.
Prowadząca: Aleksandra Czetwertyńska (Centrum Cyfrowe).
Rejestracja na warsztaty online: http://www.lib.uni.lodz.pl/openaccess/
Tydzień Otwartej Nauki jest wydarzeniem globalnym, mającym na celu promocję otwartego dostępu do nauki i edukacji. Uniwersytety, uczelnie, instytuty badawcze, instytucje finansujące naukę, biblioteki i ośrodki analityczne wykorzystują ten czas do pozyskiwania wsparcia dla idei OA oraz podejmowania debat o ekonomicznych korzyściach z zastosowania nowych modeli organizacyjnych i biznesowych, które poszerzałyby zakres dostępu do wyników badań czy edukacji wyższej.