Poszerzaniu kompetencji muzeów towarzyszy powstawanie działów naukowych, zawiązywanie sojuszy muzealno-akademickich, prowadzenie projektów badawczych. Środowisko muzealnicze zaczęło upominać się o bardziej adekwatne miejsce w powszechnym systemie produkcji wiedzy. Ale jaki jest status wiedzy produkowanej przez muzea, zwłaszcza muzea sztuki? Jak to robią festiwale ewoluujące np. w kierunku całorocznych projektów? Czy mówimy tu o wiedzy eksperckiej? Co miałoby o tym decydować?
Rozmawiać będą:
Daniem MUZYCZUK – kierownik Działu Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Sztuki w Łodzi, kurator projektów m. in.: „Poszliśmy do Croatan” (z Robertem Rumasem), „Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984” ( z Davidem Crowleyem), „Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994" (wraz z Davidem Crowleyem), „Muzeum rytmu" (z Natashą Ginwalą) i „Through the Soundproof Curtain. The Polish Radio Experimental Studio" (z Michałem Mendykiem). Kurator pawilonu polskiego na 55 Biennale Sztuki w Wenecji. Do 2020 był wiceprezesem AICA Polska. Członek Grupy Budapeszt.
Marta KOWALEWSKA - historyczka i krytyczka sztuki, główna kuratorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Kuratorka 16. i 17. Międzynarodowego Triennale Tkaniny (2019, 2022), kuratorka i współkuratorka wystaw takich wystaw jak m.in. "Metamorfizm. Magdalena Abakanowicz", "Bunt materii", "Sto flag na stulecie praw wyborczych kobiet" (wraz z kolektywem 100 FLAG, 2019), "Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego" (z Grzegorzem Musiałem), "We are Textile Culture Net!" (z Sjouk Hoitsma, Alessandra Tempesti, Eugenia Low, Mizuki Takahashi). Konsultantka naukowa wystawy "Splendor tkaniny" (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa) oraz współredaktorka katalogu. Współautorka książki "From Tapestry to Fiber Art. The Lausanne Biennials 1962–1995" (Fondation Toms Pauli, Skira Editions). Autorka artykułów, tekstów krytycznych, wywiadów publikowanych na łamach prasy fachowej, w katalogach wystaw i publikacjach polskich i zagranicznych (m.in. dla Zachęty i TATE Modern). Członkini jury międzynarodowych konfrontacji sztuki tkaniny. Od dwóch lat współtworzy projekt Textile Culture Net, który zrzesza instytucje specjalizujące się w sztuce tkaniny ze świata oraz realizuje wspólne projekty wystawiennicze. Członkini zarządu stowarzyszenia European Textile Network, przewodnicząca Rady Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego.
Michał PIERNIKOWSKI - dyrektor artystyczny Łódź Design Festival, entuzjasta działań miejskich i projektowania, inicjator i współorganizator licznych projektów związanych z przemysłami kreatywnymi i przestrzenią miejską, współzałożyciel Łódź Art Center - niezależnej organizacji działającej w obszarze kultury, która już w 2007 r. zainicjowała starania Łodzi o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury i która współtworzy instytucję Fabryki Sztuki w Łodzi.
Wstęp jest wolny. Liczba miejsc ograniczona. Zapisy pod adresem: kalejdoskopkultury@ldk.lodz.pl
Materiał: Kalejdoskop Kultury