Czy pandemia Covid-19 może być szansą na równość płci na uniwersytetach?
Podejmując próbę odpowiedzi, przywołane zostaną wyniki badań zebranych w ramach projektu „Kobiety na uniwersytetach a pandemia Covid-19. Badania porównawcze nad pracą kobiet", realizowanego od października 2021 do sierpnia 2022 na dwóch europejskich uczelniach: Uniwersytecie w Mediolanie i Uniwersytecie Warszawskim.
Pomysł na projekt zrodził się właśnie z potrzeby analizy skutków pandemii (feminizacji pandemii), a także z potrzeby zaproponowania konkretnych działań mających na celu poprawę sytuacji kobiet pracujących na uczelniach, kobiet, które stanowią większość kadry pracowniczej (akademickiej i administracyjnej), ale są zdecydowaną mniejszość, jeśli chodzi o zajmowane stanowiska profesorskie i kierownicze.
Wyniki badań – ważne obszary zmian
Wyniki badań pokazują, że pandemia (paradoksalnie) otworzyła możliwości zmiany, jeżeli chodzi o organizację i kulturę pracy na uniwersytecie. Jednym z ważnych obszarów zmiany jest elastyczny tryb pracy jako nowy standard pracy na uczelni, który może przyczynić się do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym kobiet.
Aneta Ostaszewska, dr hab., prof. UW – socjolożka i pedagożka, badaczka auto/biografii kobiet. Założycielka i Kierowniczka Centrum Badań nad Problematyką Kobiet i Płci UW. Autorka m.in. książki „Proces kształtowania kobiecej podmiotowości Pedagogiczne studium samorozwoju bell hooks" (PWN 2018).
Materiał: dr Aleksandra Różalska, Katedra Badań Kulturowych
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR