Daty prezentacji ekspozycji:
09.11.2021 (13:30-15:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego z audiodeskrypcją
17.11.2021 (15:00-17:00)
19.11.2021 (15:00-17:00)
24.11.2021 (15:00-17:00)
26.11.2021 (15:00-17:00)
30.11.2021 (13:30-15:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego
03.12.2021 (10:00-12:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego z audiodeskrypcją
Zainteresowanych odwiedzeniem wystawy prosimy o kontakt z p. Magdaleną Milerowską (magdalena.milerowska@uni.lodz.pl).
Dopełnieniem wystawy jest podcast: Inny Rytm Dla UŁ - Przestrzenie i Miejsca.
Kurator wystawy: prof. Aneta Pawłowska, Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ.
Kim był Andrzej Jocz?
Andrzej Jocz ukończył studia artystyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego), na Wydziale Ubioru w 1966 r. W latach 1967-2011 związany był zawodowo z macierzystą uczelnią. W 1992 r. otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w roku 1995 tytuł profesora zwyczajnego. Był także wieloletnim wykładowcą w Instytucie Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej oraz na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (od 1990).
Przypomina prof. Aneta Pawłowska, kurator wystawy:
Jego twórczość była prezentowa na licznych wystawach lokalnych, ogólnopolskich i zagranicznych (Niemcy, Włochy, Węgry, Francja) oraz indywidualnych (m.in. w Łodzi, Warszawie, Krakowie oraz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku). Za dokonania artystyczne i działalność naukowo-dydaktyczną Andrzej Jocz otrzymał liczne medale i wyróżnienia, wśród nich w 2011 r. Medal Gloria Artis przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Awangardowe kompozycje, oryginalne techniki
Andrzej Jocz jest autorem awangardowych kompozycji rzeźbiarskich w przestrzeni urbanistycznej i plenerowej. W swoich działaniach wykorzystywał oryginalną technologię pracy z użyciem żywic syntetycznych (np. rezolanu), włókna szklanego i wypełniaczy mineralnych.
Wielkoformatowe prace artysty stanowią nieodłączny element miejskiego krajobrazu Łodzi. Jocz urzeczywistnił w nich własną koncepcję rzeźby autonomicznej – niezależnej od natury, a jednak o biologicznym charakterze. Koncepcja ta jest widoczna w wielu dziełach ulokowanych w Łodzi, m.in.: w Czółenkach (1979) obecnie znajdującej się przed dworcem kolejowym Łódź Kaliska, widzewskiej Dzianinie (1988-1992) czy w pabianickiej rzeźbie Autonomizm II (1988).
Innym tworzywem, z którego powstawały prace prof. Jocza, była spawana i polichromowana stal. W tej technice powstał np. Paragraf (2008) usytuowany przed Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, logotyp Biblioteki Uniwersyteckiej (BUŁ) oraz słynne czerwone Schody, znajdujące się w pracowni artysty w podłódzkich Łagiewnikach. Zastosowanie w wielu pracach kontrastowej, sztucznej patyny pogłębia ekspresję dzieł.
Projekt realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zakresu sztuki wizualnych Umowa /6/nr EBOI 160150/20/A1.
Wystawa rollupowa z szerszą prezentacją artystycznego oeuvre prof. Andrzeja Jocza jest prezentowana równolegle w Galerii Stróżówka (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 11).
Materiał: Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ
Fot.: prof. Aneta Pawłowska (Dzianina); Bartosz Kałużny (rzeźba z użyciem rezolanu - Autonomizm VXI. Flagowiec), Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ, Maciej Andrzejewski, Centrum Promocji UŁ (Paragraf)